March, 2010 Archives

Emil, Magnus og jeg var nede forbi klubben ved Sct. Georggården, hvor de har en masse geder, kaniner og marsvin. Det var sidst på eftermiddagen og de var inde i ders hus, så det var nemt at se og ae dem :-)

Fodringstid

..hjemme er også godt!

Vi havde en laaang rejsedag og flyet gik først ved midnat, men havde heldigvis besluttet at lave et sent checkout fra hotellet, så vi kunne blive der til klokken 18.

Da vi ankom til lufthavnen oplyste Lufthansas personale at flyet var overbooket og at vi kunne vælge at rejse en dag senere for €600 per person i kompensation. Jow, tak, for 22.000 kr kunne vi da godt lige tage en ekstra dag på hotel med alle måltider betalt.. Meeen man blev ikke udvalgt med det samme, da de ikke vidste hvor passagerer der ikke ville dukke op, så vi måtte sidde ved gaten og vente. 10 minutter før afgang fik vi at vide at vi gerne måtte tage med flyet.. Øv – vi havde så godt som allerede brugt alle pengene på nyt spisebord, lidt fotoudstyr, legetøj til ungerne, ja listen blev lang :-)

Ungerne havde været så flinke at minde os om, at rejsedag betyder også rejse-is, og vi tog os derfor en slapper i lufthavnen.

Flyrejsen gik efter omstændighederne godt, men den var lang og vi kunne godt mærke at børnene var meget trætte da vi kom til Frankfurt inden vidererejsen til København.

Vi blev modtaget i lufthavnen af mine forældre og Kristinas mor og bror som kørte os til Roskilde og havde lavet lækker frokost til os, tak!

Både Filippa og drengene strøg direkte hen til deres legetøj så snart de var kommet inden for døren, jeg tror aldrig jeg har set dem lege så godt før :-)

Senere på eftermiddagen ville Magnus og Emil gerne uden for, så de var i haven og vi tog alle på en lille cykletur

Der var ingen af dem der kunne sove til middag, så vi spiste tidlig aftensmad og slappede lidt af til et afsnit af “Lille nørd”. De var godt trætte som I kan se..

Ude godt men..

• March 24th, 2010
  • Comments Off

Vi vågnede ved 6-tiden, godt klamme af sved og godt trætte efter en lang dag i går. Heldigvis var toget ikke blevet yderligere i nattens løb og konduktøren oplyste at vi ville ankomme til Bangkok 07.40.

Nuvel, den blev 08.15 men hvem hænger sig i en halv time?..

Drengene hyggede sig gevaldigt ved at stå og kigge ud af vinduerne med vinden i håret og Filippa slappede af med Kristinas Ipod.

Taxaturen fra stationen til hotellet tog mindre end 10 minutter og gaderne var næsten tomme. Meget underligt og vi har ikke kunnet få en ordentlig forklaring af nogle af de taxachauffører som vi har spurgt. De siger bare at det varierer, men nu har vi jo trods alt tilbragt snart 10 dage i Bangkok hen over 3 måneder og der har været trafikkaos hver dag uanset om det var hverdag eller weekend, såå…

Tidlig checkin var ikke noget problem, og vi fik et tiltrængt bad :-)

Vi tog derefter til Central Chidlom Plaza shoppingcenteret, hvor vi havde lovet Filippa lidt tøj til hendes Build-a-Bear. Butikken kastede om sig med rabatter, så vi endte med at købe en bamse til hver af børnene og noget tøj. Drengene var meget glade,     Filippa ligeså, forældrene lidt bekymret for pladsen i taskerne på hjemturen..

Legetøjsafdelingen i Central Chidlom Plaza var i øvrigt fantastisk, og børnene fik en halv times tid til at gå med bare at kigge, køre ture på deres lille gammeldags karusel og lege med det udstillede legetøj.

Om eftermiddag var vi igen på shopping, Kristina skulle kigge på street-sko, mens jeg var med ungerne i legeland for at de kunne få rørt sig lidt.

Vi spiste aftensmad ved et gadekøkken uden for Central World Plaza: Yam seafood med glasnudler, grillet kylling og stegte ris til ungerne.

I morgen er det sidste dag på turen, vi rejser herfra ved 23 tiden, men opdaterer nok bloggen fra lufthavnen. Vi glæder os til at se jer alle igen!

Shopping i Bangkok

• March 22nd, 2010
  • Comments Off

Hold da op en togtur – mere om den senere:-)

Vi skulle fra Koh tao med færgen kl. 14.45, og brugte formiddagen på en sidste svømmetur i poolen. Det var superhyggeligt, om end en smule køligt da det var overskyet. Det var vist mest os voksne der synes det var koldt – ungerne hyggede sig gevaldigt.

Vi spiste frokost i nærheden af hotellet med et par meget trætte drenge, der stadig ikke kan springe middagsluren over uden et hysterianfald af en eller anden grad. Vi fik dog lidt mad og kom til færgelejet i god stil. Færgeturen gik fantastisk. Børnene sov alle 3 hele vejen og der var dansetalentshow i fjernsynet og en god bog i tasken.

I chumphon skulle vi vente 4 timer på toget, så vi gik en tur i byen og fandt et lille marked hvor en dame solgte lækre små forårsruller – de faldt i alles smag. Vi så dog også en rotte, så besluttede at vi ikke ville blive der og spise aftensmad:-)

Et sted i nærheden lå en restaurant med noget buffet – man tog det rå kød, og så fik man en slags grill på bordet. Den kunne både koge nudler og grille kød. Det var rigtig lækkert, og der var gynger lige i nærheden, så drengene var hurtig underholdt mens vi spiste færdig. Vi kunne vælge mellem alverdens kød, fisk, rejer, grøntsager og nudler i alle afskygninger. Derudover var der sushi og frugt. Hele fornøjelsen til 50 kr for os alle sammen..

Vi skulle med toget kl. 20.44 og var på stationen omkring kl. 20 – og så begynder parolen ellers. Toget kommer (naturligvis) ikke til tiden, men tog efter tog ruller ind på stationen – blot ikke vores. Manden i billetlugen skriver glad nye tidspunkter på vores billet – men de kommer og går – og der er stadig ikke noget tog. I mellemtiden kan vi godt se at de toge der kører gennem byen ikke er de største luksustoge, så vi begynder også at blive en smule nervøse over kvaliteten af togturen (hvis vi kommer afsted). Endelig kl. 23.00 kommer toget. Ungerne er stadig vågne – med nød og næppe – med hjælp af Lillenørd på computeren, og ind med os. Der var ikke air-condition i det her tog så vi har bestilt 2. klasse med blæser – og pyha. Sengene er bittesmå – og vi har selvfølgelig kun bestilt 4 for sidst vi kørte med tog var de kæmpestore, så Magnus og Emil ligger krampet sammen i en lille seng. Der er åbne vinduer med net for – så når der kører andre toge forbi larmer det som jeg ved ikke hvad – og så er her bare møgbeskidt. Magnus skulle kigge ud på et tog der kørte forbi – og var helt sort i ansigtet bagefter. Nå ja, og så er der ingen gardiner, så de vågner helt sikkert i morgen tidlig når solen står op.. Lige nu glæder vi os rimelig meget til at komme tilbage til Danmark (men det går nok over i morgen når vi skal shoppe i Bangkok). Her lugter i øvrigt også rigtig dårligt af dieselos og hvad der ellers kommer ind gennem vinduerne – og så kører togføreren rigtig dårligt tog og bremser MEGET hårdt når vi nærmer os en station.

Det bliver vist lange 9 timer før vi er i Bangkok (+forsinkelser) – men det går nok – det er i hvert fald en oplevelse!

Røvtur på 2. klasse..

• March 21st, 2010
  • Comments Off

Dagen startede med en maraton-vandretur til den nordlige del af Sairee beach, hvor “Save Koh Tao” festivalen blev afholdt. Der var noget længere end vi liige havde forestillet os (vi har ingen kort med målestok på), så vi tog os lige en dukkert for at køle af inden vi gik ind på festivalpladsen.

Jeg må indrømme at jeg er imponeret over den indsats der var lagt i udsmykning og i festivalen som helhed. Der var lavet store papmache figurer af havdyr, blandet andet en 4 meter lang havskilpadde, en ca 3 meter høj søhest, en ca 3 meter lang reje og en ca 10 meter lang fisk!

Vi så blandt andet de havskildpadder der skulle sættes ud i havet senere på eftermiddagen.

Al overskuddet fra festivalen gik til den lokale skole, så vi købte 3 t-shirts til børnene og det lykkedes os at få dem til at sidde stille i 5 sekunder mens jeg tog et billede (selvom de havde øjnene fikseret på hoppeborgen ved siden af)

Som sagt var der hoppeborg men også mange hjemmelavede aktiviteter

Vi spiste frokost på stranden i nærheden og gik hjem langs stranden, en rigtig hyggelig tur…

På vejen hjem så jeg et opslag for en engelsk frisør der kørte ud og klippede, og da både Kristina og jeg gerne ville klippes, så gav vi hende et ring. Det blev til to klipninger på balkonen, og drengene fik også lige studset pandehåret og Emil fik rettet hans selv-klippede hår :-)

Filippa ææælsker fletninger i håret så Kristina tog hende med til Mae Haad inden aftensmaden for at få lavet et par stykker, nu hvor vi ikke skal bade så meget mere. Det blev til 81 (!) styk og tog lidt over en time.. Jeg er imponeret over hendes tålmodighed og evne til at sidde stille :-)

Kristina går og pakker rygsække nu, og bander over alle de småting som vi har købt undervejs, som der nu skal findes plads til i taskerne :-)

I morgen rejser vi til Chumphon på fastlandet og tager nattoget til Bangkok.

Save Koh Tao Festival

• March 20th, 2010
  • Comments Off

Vi skypede med onkel Kim i morges, han rejser 14 dage til Indien, så vi ville sige hej og høre hvordan det gik inden. Normalt plejer børnene ikke at have så meget at fortælle men denne gang var der mange oplevelser og indtryk der skulle fortælles om :-)

Formiddag ved stranden i overskyet vejr, men vi hyggede os med sandet og et par gynger der er hængt op i træerne.

Frokost ved AC II restauranten der måske efterhånden kan kaldes et frokost-stamsted, når vi er ved stranden. Her er nu også superhyggeligt og dejlig mad.. Børnene kiggede lidt i en Koh Tao folder som havde en liste over alle de fisk man kan se i havet omkring øen, og prøvede at finde dem vi havde set.

Eftermiddag ved poolen og igen i dag skulle vi til barbeque sammen med Mr Yoot, men igen i dag var der ikke fanget nok fisk :-(

I morgen skal vi besøge en festival der afholdes på Sairee beach, 10 minutter herfra, det bliver dejligt med et lille afbræk fra al badningen (synes forældrene) :-)

Hygge og overskyet

• March 19th, 2010
  • Comments Off

Kristina og Filippa var nede og få massage til formiddag, hvilket resulterede i at drengene også skulle masseres da det blev frokosttid. De lagde sig til rette på sengen og synes det var super hyggeligt, men det kildede vist også en del. Filippa gik lidt hårdt til værks :-)

Der blev sovet længe til frokost, så vi havde en kort eftermiddag, igen ved poolen. Børnene hyggede sig dog super meget med deres biler og sandlegetøj.

Der ligger en række små sten ved poolen som både drengene og Filippa kaster i vandet for at dykke efter dem. Drengene har dog endnu ikke fundet teknikken til selv at komme ned på bunden af bassinet, så de skiftes til at skubbe hinanden ned til bunden..

Til aften skulle vi have spist barbeque med friskfanget fisk på en lille restaurant ved stranden sammen med vores kaptajn Mr Yoot. Men desværre havde de ikke fanget fisk nok i dag, da der kun havde været én båd ude på grund af høje bølger. I stedet tog vi en lille drink og fandt en anden restaurant hvor vi fik thaimad..

Endnu en hyggedag ved poolen

• March 18th, 2010
  • Comments Off

I dag skulle vi på endnu en tur med Mr. Yoot – og vi blev som aftalt hentet ved vores resort kl. 8.30. Det var meningen vi endnu engang skulle sejle rundt om øen, men stoppe nogle andre steder end sidst – men konceptet skulle være nogenlunde det samme.

Fra morgenstunden så det ikke ud til at vejret ville blive specielt godt – det var overskyet, og der var nogle sorte skyer, men vi tog afsted og håbede på at det ville klare op. Vi kunne også mærke at det blæste mere end sidst, og da vi havde sejlet langs øen ned til den sydlige ende blev det noget vildt. Filippa og Emil var skræmt fra vid og sans – og moren og faren var også ret nervøse (og meget glade for at ungerne havde redningsveste på). Magnus synes det var en fest – og at det kildede i maven. Han sad bare og sagde “uuuhhhh” hver gang der kom en stor bølge :-) Da vi havde sejlet 5 minutters tid i meget høje bølger (i en ikke særlig stor båd) besluttede vi os for at sige til ham at vi ville vende om – det var simpelthen for vildt, så han fik med nød og næppe drejet båden om og vi kom i læ af øen igen. Vi kunne ikke helt finde ud af om vi bare skulle tage hjem igen, eller skulle finde nogle steder at snorkle på vestsiden af øen, men Mr. Yoot foreslog at vi tog til Sai Thong beach og slappede lidt af der – han mente at det ville klare op..

Som sagt så gjort – vi tog til Sai Thong beach, og der var rigtig hyggeligt. En lille bugt med klipper på begge sider, så der var masser af se da vi snorklede. Vi hyggede os her med at snorkle og gynge en lille times tid – og ganske rigtigt, det klarede op og vejret blev rigtig fint og solrigt igen.

Efter Sai Thong Beach havde vi fået mod på at sejle lidt videre, så vi sejlede igen sydpå – denne gang standsede vi dog lidt før bølgerne blev for store – til Freedom Beach. Her brugte vi igen tiden på snorkling, kolbøtter i vandet og så frokost. Alle børn er blevet meget glade for Mr. Yoot, så der var stor glæde da han gerne ville spise sammen med os – og ærgeligt at han kun har to sider. Magnus og Emil sad ved bord med ham, og de hyggede sig med at spise hans mad og lave ballade sammen med ham.

Efter frokosten sejlede vi nordpå. Vi skulle op til et fyrtårn der ligger på det nordligste punkt på Koh Tao – men da vi nærmede os var bølgerne for store til at han ville sejle derud med os, så vi besluttede i stedet at tage til Mango Bay hvor vi også havde været sidst. Og endnu engang var det et stort hit – der var masser af fisk at kigge på og meget flotte koraller. Vi har blandt andet set giraffisk, masser af zebrafisk, og ellers fisk i alle regnbuens farver. Især Magnus synes det er fantastisk og snakker løs om alle de mange fisk vi har set.

På vej op langs kysten til Mango Bay blæste det ret meget og vi fik rigtig meget skumsprøjt på os. Magnus og Emil var faldet i søvn, men Filippa var vågen, og vi snakkede om vandet. Vi kunne mærke at når vi tørrede var vi helt salte, og hun smagte på fingerspidserne og kunne smage at hun smagte salt og udbrød – “nååååh, så det er herude de fanger salten”.. Ok – måske har vi snakket lidt meget om at fange fisk;-) Anders – jeg tror drengene er ved at være klar til at bruge deres dåbsgave – de snakker meget om at fiske og om at de har fiskestænger derhjemme, så bare begynd planlægningen;)

Efter Mango Bay gik turen hjemad – og Filippa fik lov til at styre båden, hun var meget stolt :-)

Ungerne mente bestemt at de skulle have et dyp i swimmingpoolen inden vi skulle op i bad. Alle var trætte, så Kenneth hentede aftensmad som vi spiste på værelset mens ungerne så Lille nørd, og herefter var det på hovedet i seng til meget trætte børn der i kombination af manglende middagslur og en dag i storm og vand faldt i søvn på 5 minutter.

Høj søgang!

• March 17th, 2010
  • Comments Off

Vi var på stranden til formiddag og ved poolen i eftermiddags

Drengene legede Spiderman i poolen, de var ret dygtige til at klatre op ad væggen som faktisk er ret glat da der løber vand ned ad den (de var også meget stolte!)

Det lykkedes os at få børnene til at stille op til et par billeder :-)

Solnedgang igen igen…

I morgen skal vi på endnu en sejltur med longtail båd rundt om hele Koh Tao og besøge nogle nye snorklesteder og strande – vi glæder os!

Spiderman!

• March 16th, 2010
  • Comments Off

…den skinner stadig – så vi nyder sol, strand, pool og dejlig mad.

Til formiddag tog vi på stranden under store protester fra ungerne der hellere ville være ved poolen. De endte dog med at hygge sig ganske godt, byggede sandslotte, racerbaner og Filippa var også ude og snorkle lidt og kigge på fisk. Det er fedt at man kan svømme 50 meter ud fra kysten og så er der masser af fisk at kigge på.

Frokosten spiste vi på en af de små restauranter langs stranden, der var meget hyggeligt – og man kunne nemt falde i søvn.

Eftermiddagen blev som sædvanligt tilbragt ved poolen med dykning, og leg med biler og sandlegetøj. Filippa hjalp Emil med at samle en bil op fra bunden af poolen og fik til gengæld to kys og “Fippa du er min allerbedste ven” ;-) Dejligt at de godt kan være gode venner (indimellem)

Aftensmaden spiste vi på en anden strandrestaurant med en fantastisk udsigt over solnedgangen. Filippa hjalp de lokale med at finde muslinger i strandkanten – og drengene kiggede interesserede på.

Dagens kommentar
Emil larmede med en bil og Magnus udbryder: Jeg får hoveddreng!

(han har vist hørt “hovedpine” som “hovedpige” – og da han er en dreng, så måtte han jo have “hoveddreng”…)

Ikke så meget nyt under solen..