December, 2013 Archives

Vi havde allerede besluttet at vi bare skulle slappe af, og det faldt i ungernes smag. Vi sov længe, spiste lidt morgenmad på hotellet og smuttede derefter ned til poolen, der virkede en anelse varmere end forleden. Vinden var aftaget og det blev ganske varmt i de par timer vi lå og solede, badede og tegnede..

Ved et-tiden tog vi ned i byen for at spise lidt frokost. Vi havde fået nok af rice & curry og tog på KFC, hvor pommes og kyllingeburger vakte glæde hos alle.

Derefter gik vi lidt rundt i de lokale markedsgader, hvor vi fandt lidt pynt og en kjole til Filippa, noget der lignede en fodbold til drengene og en ny lader til mobil og Kindle (vi fandt selvfølgelig den anden da vi pakkede senere på dagen, men better safe than sorry). Vi kiggede også en del efter fodboldtrøjer til Magnus og Emil, men der er de ikke lige oppe på beatet her på Sri Lanka. Der er faktisk kun engelske klubber man kan få trøjer med, og meget få børnestørrelser.

Vi mødte også en meget venlig mand der sagde at han var glad for at møde os, da han arbejdede på hotellet og ikke måtte snakke med os der. Han havde en bror der boede i Odense og derfor ville han gerne vise os det lokale marked hvor priserne var meget meget lavere end på turistmarkederne. Han gjorde det ikke for pengenes skyld, næh han ville bare gerne have god karma. Lyder det bekendt? Nuvel, han viste os til det lokale marked og i særdeleshed en butik hvor de solgte the og creme, meget meget meget billigere end på thefarmene og urtefarmene. Gæt hvad vi har liggende i rygsækken lige nu? :) Når jeg ser tilbage på det, så var der en ting der ikke stemte som jeg først bed mærke i bagefter: Jeg kunne ikke umiddelbart genkende ham fra hotellet, selvom der nu ikke var så mange ansatte – men sri lankanerne kan være lidt svære at kende fra hinanden. Men vi snakkede fint med alle de ansatte på guest houset og havde bestemt ikke fornemmelsen af at de ansatte ikke måtte snakke med os. Vi skulle selvfølgelig have spurgt ham hvilket hotel det nu var, da vi havde boet på to forskellige indtil videre :) Nå men man lærer så længe man lever, og Kristina spottede ham en time snere i snak med nogle andre turister – sikkert i gang med at arbejde for sin karma.

Ungerne blev hurtigt trætte og vi indså at vores plan om at spise en dejlig nytårsmiddag på en anden restaurant, ikke kunne holde og vi tog derfor hjem til værelset og slappede af. Pludselig gik al lyset, tilsyneladende i hele byen og det tog en halv times tid inden den kom tilbage. Der var ret mørkt med kun en lille stearinlys på værelset :) Emil og Magnus fandt en italiensk legekammerat på et af de andre værelser som de fordrev tiden med indtil spisetid. Resten af aftenen forløb meget roligt og alle var i seng kl 22. Kristina og jeg hørte fyrværkeriet kl tolv, men orkede ikke at stå op.

Vestlig mad og shanghajet 31/12

• December 31st, 2013
  • Comments Off

I dag havde vi booket en chauffør til at køre os til Sigiriya og Dambulla og se Dambulla Rock Temples. Turen til Sigiriya burde tage omkring to timer, men det var en gammel smadrekasse vi kørte i så det tog noget længere tid. Vores chauffør var fantastisk, snakkede godt engelsk og startede med at love drengene at han ville lære dem at spille cricket, så han var hurtigt godkendt :)

På vejen ville han gerne vise os både krydderifarme og templer, men vi tænkte det var bedre at køre direkte og det var nok en meget god beslutning da det tog omkring 3 timer at komme dertil. Sigiriya er en klippe midt i ingenting (lidt ligesom Ayers Rock i australien). Den er 100 meter høj og der er 1200 trin til toppen. På turen op var der aber alle vegne omkring os – ikke så rart men ungerne blev gode til at ignorere dem selv om de var ret bange.. Vejen til toppen var ok – men nogle steder gik man på metaltrapper hvor man kunne se både under sig og til siden – Emil var skræmt fra vid og sans ( og det var Kenneth også, men han prøvede ikke at vise det:)) vi klarede dog at komme til toppen alle sammen – ret stolte af os selv og den overvundne højdeskræk. Måske de lovede lakridser til ungerne var med til at overvinde skrækken? :) Turen ned gik nemt – kun det øverste stykke var ikke så rart. Flotte løvekløer er en del af attraktionen og grunden til hvorfor det er et helligt sted.

Bagefter skulle vi spise frokost. Saman tog os til et lokalt sted, hvor han lærte drengene og Filippa den rigtige metode til at spise med fingrene. Det var en stor succes og første gang at Magnus nærmest har spist noget på turen. Vi spiste 6 mennesker hvor vi alle fik sodavand til den nette sum af 50 kr. Det er til at holde ud..

Efter frokost skulle vi til Dambulla rock temples, der er fem huler der er hakket ind i klippen med masser af hulemalerier og buddhafigurer. Den største hule var omkring 25 meter lang og 7 meter høj. Det var ret imponerende – dog var drengene vist mest utålmodige over at komme ud og spille cricket, så vi gik igennem lidt hurtigt. Der var i øvrigt 600 trin til hulerne, så vi har fået gået nogle trappetrin i dag.. Børnene er meget populære og bliver nusset, hevet i og får nevet i kinderne – og nogle er ofså så modige at de spørger om de må få taget billeder med dem.

På turen tilbage stoppede vi ved en mark hvor Saman fik vist os lidt cricket tricks – et stort hit :)

Vi var tilbage på hotellet kl 20 – så det var en lang god dag – mest pga den lange køretur. Drengene faldt heldigvis i søvn på turen hjem, så de ikke nåede at blive alt for utålmodige.

Dagens kommentar fra Emil da vi kom hjem og lige skulle skylles. Hans mave var sort og han udbrød glad “det er fordi jeg er ved at blive neger ligesom dem!” :)

Højdeskræk, abeskræk og superseje børn! 30/12

• December 30th, 2013
  • Comments Off

Vi startede dagen i poolen på Blue Haven Guesthouse – den var lidt kold men det stoppede ikke ungerne, der synes det var fantatisk efter gårdsdagens lange varme togtur. Vi havde ikke været der særlig længe da der var bevægelse i træerne ca 5 meter væk – til stor begejstring for os ( Knap så stor for de lokale) var det aber. Vi fik taget en masse billeder og snakket en dame med en meget sød lille babydreng, der fortalte at aberme lavede stor ravage og snuppede alt der glimter og snupper al frugten fra træerne, så de jagede dem væk med slangebøsser – hvilket medførte at drengene også mente at det var helt ok at kaste sten efter aberne..

Hen på dagen besluttede vi at tage til Kandy by og se deres berømte temple, der hedder Temple of the tooth. Efter sigende ligger buddhas tand i templet, men man fik ikke lov til at se den – til gengæld fik man lov til at se skrinet der indeholdt skrinet med tanden:) eftersom det er ferietid var der virkelig mange sri lankanere der også skulle dertil så vi så mange der lagde blomster, bad, og tændte ild. Ret fascinerende og meget varmt. Inden vi gik ind i templet skulle man smide skoene – der var lang kø til den bod der passede på skoene så vi lagde dem bare ved siden af. Der stod godt nok et skilt på singalesisk men det tænkte vi ikke over før vi kom ud og vores sko var væk:) Filippa var meget ked af det for det var hendes yndlingssandaler – men efter et par forespørgsler fandt vi dem kastet ned bag ved alle boderne. Så kan man lære at følge reglerne – men de blev fundet alle 10 og alting var godt igen..

På vej til templet gik vi igennem et marked – hvor der også var virkelig mange mennesker. Vi fik købt lidt frugt og cricket tøj til Magnus og Emil, der er blevet helt begejstret for cricket.. Det viser sig faktisk at være lidt svært at finde steder at spise. Der er masser af boder der sælger dybtstegte ting – men de smager ikke specielt godt – og madsteder er der ikke mange af. Vi har dog spist på nogle meget lokale steder – og det vil vi også meget gerne – variationen er dog ikke så stor – især for børnene der ikke kan spise den meget stærke mad.

Temple of the tooth 29/12

• December 29th, 2013
  • Comments Off

Vi ville videre til Kandy i dag, og tænkte det var rimelig nemt da der kører mange tog – vi blev lidt klogere :) Lad os starte fra starten. Vi sov mega længe og vågnede først da uret ringede kl 9. Det er en hel ny verden, måske skyldes det at vi ikke sov natten før:)

Efter pakning og morgenmad ville vi ind til green park og bade – eller det var planen indtil vi læste at vandet var forurenet så blev det ændret til sopning. 5 mand høj, to rygsække og fem små rygsække – blev vi stoppet ind i en tuk tuk og den kunne både køre og alt muligt – vi var imponerede – og lidt maste.

Vi havde et par hyggelige timer på plænen – drengene fandt en ven på stranden og var ikke til at drive væk – og sopningen var svær at styre – der kom dog ikke så meget vand i munden :)

Et par timer før toget gik tog vi til stationen for at købe billet og ankom til et proppet billetkontor – der var tydeligvis også andre der gerne ville til Kandy. Der gik ikke lang tid før der var udsolgt – og så blev vi ledt videre til et lokaltog der tager længere tid og ikke har pladsreservation – det er her overskriften kommer ind i billedet – for da toget kom til perronen styrtede alle afsted – nogle hoppede endda på i farten og ungerne blev mast. Det lykkedes os dog at få en siddeplads så nu er vi i toget klar til Turen ud af Colombo gik gennem en række slumkvarterer der lå direkte op ad jernbanen og ungerne fik set hvordan andre børn kan leve. Kenneth faldt i snak med en sri lankaner og fik snakket om alt fra vejr, skole, og sundhedsvæsen til borgerkrig og karma. Det er utrolig nemt at falde i snak med de lokale, de er yderst snakkesagelige og de fleste taler fornuftigt engelsk.

Da vi ankom til Kandy blev vi mødt af en chauffør fra guest houset og da vi kom frem efter en kort køretur, fik vi velkomstdrinks og bestilte aftensmad. Det tog lidt tid før maden kom, så drengene fik løbet lidt rundt og brændt noget krudt af, efter at have siddet stille i tre timer i toget. Værelset var ikke noget specielt, men vi var bare glade for at vi kunne ankomme en dag tidligere end planlagt

Så hurtigt kan en sri lankaner løbe! 28/12

• December 28th, 2013
  • Comments Off

Klokken var 3 om natten da vi ankom i Colombo lufthavn. Varmt og fugtigt som forventet men stille og roligt i forhold til Bangkok lufthavn, og blot en lille kø for at komme igennem immigration.

Vi havde glemt at checke hvordan man fik fat i en officiel taxa, så efter lidt snak og 120 henvendelser fra chauffører, tog vi fat i en fyr og forhandlede en pris. Vigtigst af alt, så havde han en nyere minivan med seler til (næsten) alle.

Da vi ankom til hotellet blev natportieren vækket og selvom han var lidt søvndrukken, fik vi forklaret at vi gerne ville checke tidligt ind. Vi havde ellers regnet med at klare os til normal checkin tid kl 11, men det viste sig at være umuligt. Vi kom i seng ved femtiden og sov til klokken 11

Vi tog en tuk tuk til Colombo Fort togstationen, spiste noget ris og karry på et lokalt frokoststed og gik derefter ind på Pettah markedet. Det var et kæmpe kaos med tuk tuk’er, handlende og biler overalt. Hver gade havde sin specialitet: Elektronik, sko, tøj, skrammel. Vi fik fat i en stik-omformer som vi ikke havde derhjemme: En flad femmer. Adidas solbriller til drengene til femten kroner stykket, helt sikkert lige så originale som de Ray-Bans sælgeren også havde.

Europæere på 180 cm med lyshårede børn tiltrækker opmærksomhed og der var store smil over det hele og der var tilløb når vi stoppede for at se på noget.

Vi fik dog nok af larmen efter et stykke tid og tog hjem på hotellet. Det var svært at finde restauranter nær hotellet og vi endte på en meget lokal restaurant hvor menuen stod på ris og karry samt stegte ris til ungerne. Vi var stadig trætte efter rejsen og gik tidligt i seng.

PS: Billeder følger senere, hvis jeg kan finde udstyret..